Course
Kolegij Javno zdravstvo je obvezni predmetna VI. godini Integriranog preddiplomskog i diplomskog sveučilišnog studija Medicina koji se održava u XI. semestru, a sastoji se od 30 sati predavanja, 15 sati seminara i 15 sati vježbi, ukupno 60 sati (4 ECTS). Kolegij se izvodi u predavaonicama Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, a predavanja će se održavation-line.
Način i oblik izvođenja nastave može biti promijenjen u ovisnosti o epidemiološkoj situaciji povezanoj s epidemijom COVID-19o čemu će studentina vrijeme biti obaviješteni.
Cilj kolegija je upoznavanje studenta s razvojem, ulogom i funkcioniranjem javnog zdravstva kod nas i u svijetu te o načinu funkcioniranja i organizacije zdravstvenog sustava.
Sadržaj predmeta je sljedeći:
Studenti će naučiti što je to javno zdravstvo, koji su najznačajniji javnozdravstveni izazovi 21. stoljeća, načinu organizacije zdravstvene zaštite za sve populacijske skupine i u različitim iznenadnim situacijama. Nadalje, studenti će usvojiti znanja o specifičnostima organizacije zdravlja u zajednici, specifičnostima organizacije zdravstvene i socijalne skrbi, načinima financiranja i osnovama upravljanja u zdravstvenoj i socijalnoj skrbi, zdravstvenoj ekonomici te načinima provedbe javnozdravstveni intervencija.
ISHODI UČENJA ZA PREDMET:
I. KOGNITIVNA DOMENA – ZNANJE
Na kraju kolegija studenti će moći:
- objasniti važnost javnog zdravstva u 21. stoljeću te njegov utjecaj na organizaciju i pružanje zdravstvene zaštite,
- razlikovati razine zdravstvene zaštite, prepoznati načine financiranja te njihov utjecaj na dostupnost i korištenje zdravstvene zaštite,
- objasniti značaj i organizaciju sustava socijalne skrbi u Republici Hrvatskoj,
- interpretirati različite izazove današnjice i načine organiziranja i pružanja zdravstvene zaštite,
- objasniti važnost i načine provođenja javnozdravstvenih intervencija.
II. PSIHOMOTORIČKA DOMENA – VJEŠTINE
Na kraju kolegija studenti će moći identificirati metodologiju koja se koristi u javnozdravstvenim istraživanjima te je povezati s praksom i kreirati načine evaluacije.
Izvođenje nastave:
Nastava se izvodi u obliku predavanja, seminara i vježbi. Aktivno sudjelovanje studenta u nastavnom programu nastoji se postići izvođenjem seminara koje studenti unaprijed pripreme, a tijekom vježbi provedu istraživanje u zajednici. Tijekom predavanja se studente nastoji aktivno uključiti u razmišljanje o tematskoj problematici. Seminari studente pripremaju za samostalno rješavanje problema i integrativno promišljanje. Aktivno sudjelovanje studenta u nastavnom programu nastoji se postići samostalnim čitanjem dostupne i provjerene literature izvođenjem ispravnih zaključaka, provođenjem istraživanja u zajednici te izradom seminarskih radova. Na vježbama će studenti podijeljeni u grupe izraditi javnozdravstveni program/projekt za zadani javnozdravstveni prioritet koji će biti utemeljen na mentorski vođenoj analizi baza podataka, odabirupojedinog prioriteta i izradi konkretnog programa/projekta. Studentu je obveza pripremiti gradivo o kojem se raspravlja.
Nastavnik ocjenjuje sudjelovanje studenta u radu seminara (pokazanoznanje, razumijevanje, sposobnost postavljanja problema, zaključivanje, itd.).
Oxford Textbook of GlobalPublic Health (6 ed.). RogerDetels, Martin Gulliford, Quarraisha Abdool Karim, and Chorh Chuan Tan (eds.), Oxford Medicine Online,2015. Onilne udžbenik, dostupan na poveznici s Fakulteta ili izvan Fakulteta uz korištenje AAI ulaza
- Socijalna medicina (skripta). Katedra za socijalnu medicinu i epidemiologiju, Rijeci, Medicinski fakultet;Tiskara Žagar, Rijeka2014.
- Organizacija i upravljanje u zdravstvenoj zaštiti.Luka Kovačić (urednik), Medicinska naklada Zagreb, 2003
- Odabrane baze i članciiz relevantne literature slobodno dostupni na Internetu
Student je obavezan pripremiti gradivo o kojem se govori na predavanjima i raspravlja na seminarima, te sudjelovati aktivno na vježbama. Nastavnik ocjenjuje sudjelovanje studenta u radu seminara (pokazano znanje, razumijevanje, sposobnost postavljanja problema, zaključivanje, itd.) te prilikom provođenja vježbi. "Zarađeni" bodovi pribrajaju se bodovima dobivenim na završnom ispitu iz dotičnog predmeta. Završniispit se provodiusmeno.
ECTS bodovnisustav ocjenjivanja:
Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci, te prema Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci (usvojenog na Fakultetskom vijeću Medicinskog fakulteta u Rijeci).
Rad studenata vrednovatće se i ocjenjivati tijekomizvođenja nastave, te na završnomispitu. Od ukupno
100 bodova, tijekomnastave student može ostvariti 50 bodova, a na završnomispitu 50 bodova.
- Tijekom nastavevrednuje se (maksimalno do 50 bodova):
- Izrada pisanog seminarskog rada/ javnozdravstveni program/projekt (30 bodova)
- Usmena prezentacija seminara(20 bodova)
Uvjet za pristupanje završnom ispitu je minimalno 50% (25 bodova)ostvarenih tijekom nastave.
- Seminarski pisanirad (30 bodova)
U pisanom seminarskom radu prikazuje se programski/projektni zadatak i piše se prema dobivenim uputama. Svako poglavlje nosi određeni broj bodova. Prikaz rezultata obuhvaća rezultate dobivene tijekom provođenja istraživanja na zadanu temu.
| Uvod i ciljrada | 5 bodova |
| Materijali i metode | 5 bodova |
| Prikaz rezultata | 15 bodova |
| Zaključak i literatura | 5 bodova |
| UKUPNO max | 30 bodova |
- Usmena prezentacija seminarskog rada (20 bodova)
Pozitivno ocjenjena prezentacija iz određenog područjaboduje se:
| izvrstan | 20 bodova |
| vrlo dobar | 15 boda |
| dobar | 12 bodova |
| dovoljan | 10 bodova |
II. Završni ispit (do 50 bodova)
Na završnom ispitu provjeravaju se ključne, specifične kompetencije. Završni test sastoji se od pisanog dijela (esejski oblik gdje student elaborira jednu zadanu temu) nakon čega slijedi usmeni ispit.
Tko može pristupiti završnom ispitu:
- Studenti koji su tijekom nastave ostvarili minimalno 50% bodova (25 bodova) imaju pravo pristupanja završnom pismenom i usmenom ispitu, a bodovanje oba dijela završnog ispita je kumulativno.
Tko ne možepristupiti završnom ispitu:
- Studenti koji su tijekom nastave ostvarili 0 do 49,9 bodova ili koji imaju 30% ili više izostanaka s nastave. Takav student je neuspješan (1) F i ne može izaći na završni ispit, tj. mora predmet ponovnoupisati naredne akademskegodine.
III. Konačna ocjena je zbroj ECTS ocjene ostvarene tijekom nastave i na završnomispitu:
Konačna ocjena | |
| A (90-100%) | izvrstan (5) |
| B (75-89,9%) | vrlo dobar (4) |
| C (60-74,5%) | dobar (3) |
| D (50-59,9%) | dovoljan (2) |
F (0-49,9%) ili manje od polovice bodovakoje je mogućeostvariti tijekom nastave ili manje od polovice bodova kojeje moguće ostvariti na završnom ispitu | nedovoljan (1) |
Nastavni sadržajii sve obavijesti vezane uz nastavu nalazese na sustavu Merlin.
Learning outcomes
Prepoznati osnovne pojmove iz javnog zdravstva, prepoznati utjecaj determinanti zdravlja na zdravljepopulacije
Learning outcomes
Navesti organizaciju zdravstvenog osiguranja, otkriti prava i dužnosti korisnika, razlikovati obavezno i dobrovoljno zdravstveno osiguranje, prepoznati temelje ugovaranja zdravstvene zaštite s HZZO-om, tko ima mogućnostugovaranja i koja su prava i obveze ugovornih strana.
Learning outcomes
Navesti način organizacije socijalne skrbi u RH. identificirati zakonski okviri unutar kojih je organizirana socijalna skrb, prava korisnika i najvažnije ustanove u kojima se obavlja djelatnost socijalne skrbi.
Learning outcomes
Objasniti načine upravljanja u sustavu javnog zdravstva, diskutirati o prednostima i nedostacima sustava.
Learning outcomes
Prikaz planiranja zdravstvene zaštite u RH i odabir najvažnijih prioriteta.
Learning outcomes
Razmotriti planiranje zdravstvene i socijalnestrategije i politike.Prikaz definicija, strategija i način na koji je povezana zdravstvena i socijalna strategija.
Learning outcomes
Razmotriti važne strateške dokumente. Prikaz najznačajnijih ciljeva, vrijednosnih principa i ključnih strategija. Prepoznavanje aktualnih trendovaunapređenja zdravlja na lokalnoj, regionalnoj i međunarodnoj razini.
Learning outcomes
Javnozdravstvene intervencije, primarna, sekundarna i tercijarna prevencija
Learning outcomes
Prikaz načina vrednovanja kvalitetezdravstvene zaštite, te osiguravanja standardai normativa za osiguranje kvalitete.
Learning outcomes
Prikaz organizacije sustava rehabilitacije i palijativne skrbi u RH. Identificirati područje djelovanja palijativne skrbi.
Learning outcomes
Definicija pojmova i razina javnozdravstvenih intervencija uz prikazeprimjera.
Learning outcomes
Identifikacija najvažnijih pokazatelja zdravlja i bolesti u populaciji kod nas i u svijetu s naglaskom na ocjenu zdravstvenog stanja. Razmotriti najvažnije zdravstveno-statističke pokazatelje za PGŽ i RH.
Learning outcomes
Kritička analizanačina financiranja zdravstvene zaštite u nas i u svijetu.
Learning outcomes
Opisati način ekonomskeorganizacije zdravstvene zaštite i razlikovanje različitih sustava. Osnovniekonomski pojmovi u zdravstvu. Prikaz mogućnosti racionalizacije u zdravstvenoj zaštiti.
Learning outcomes
Kritička analiza načina financiranja zdravstvene zaštiteu nas i u svijetu. Opisati način ekonomskeorganizacije zdravstvene zaštite i razlikovanje različitih sustava. Osnovniekonomski pojmovi u zdravstvu. Prikaz mogućnosti racionalizacije u zdravstvenoj zaštiti.Razmotriti razvoj i poduzetništvo u sustavu zdravstva. Prikaz osnovnih definicija, zadatakai uloga poduzetništva u zdravstvu. Razlikovati EU fondove za područjezdravlja u zajednici, povezati ih sa prioritetima u zdravlju.
Learning outcomes
Kritička analiza javnozdravstvenih programa/projekata obrađenih u seminarskim radovima.
Learning outcomes
Kreirati bazu podataka sa prikupljenim podacima,grupirati i opisati dobivene rezultatete ih povezati s javnozdravstvenim programom
Learning outcomes
Kreirati bazu podataka sa prikupljenim podacima, grupirati i opisati dobivenerezultate te ih povezati s javnozdravstvenim programom.
Learning outcomes
Kreirati bazu podataka sa prikupljenim podacima, grupirati i opisati dobivenerezultate te ih povezati s javnozdravstvenim programom
Learning outcomes
Kreirati bazu podataka sa prikupljenim podacima,grupirati i opisati dobivene rezultatete ih povezati s javnozdravstvenim programom
Learning outcomes
Kreirati bazu podataka sa prikupljenim podacima,grupirati i opisati dobivene rezultatete ih povezati s javnozdravstvenim programom.
| Academic year | |
|---|---|
| 2023/2024 | [Download] |