KRATKI OPIS KOLEGIJA:
Anatomija je obvezni kolegij na prvoj godini Sveučilišnog integriranog prijediplomskog i diplomskog studijia Medicina. Sastoji se od 56 sati predavanja, 40 sati seminara i 145 sati vježbi - ukupno 241 sat (22 ECTS boda).
Cilj kolegija
Osnovni cilj Anatomije je osigurati stjecanje znanja o morfološkoj i strukturnoj organizaciji ljudskog tijela kroz proučavanje topografske i sustavne anatomije. Sadržaj kolegija obuhvaća osnove osteologije, sindesmologije, miologije, kao i osnove angiologije i neurologije. Također, kolegij obuhvaća proučavanje kostiju, zglobova i mišića gornjih i donjih ekstremiteta, kao i glave i trupa. Nadalje, detaljno se iznosi znanje o topografskoj anatomiji različitih regija, poput glave i vrata, uključujući regio temporalis, regio parotideomasseterica et retromandibularis, regio palpebralis, regio faciei anterior (vanjski nos, nosna šupljina i paranazalni sinusi), fossa infratemporalis et pterygopalatina, cavum oris et trigonum submandibulare, trigonum caroticum, spatium parapharyngeum, regio colli media, regio colli lateralis, regio pectoralis et fossa axillaris, kao i topografska anatomija gornjeg ekstremiteta (mišići, krvne žile, živci i limfne žile), prsa, trbuha, zdjelice (uključujući trbušni zid i ingvinalnu regiju, peritoneum i mezenterije, peritonealnu šupljinu, izvanperitonealni prostor i manju zdjelicu) te donjeg ekstremiteta (mišići, krvne žile, živci i limfne žile). Osim toga, kolegij obuhvaća i morfologiju osjetilnih organa, leđnu moždinu, spinalne živce, mozak, moždane živce, krvne žile mozga te moždane ovojnice. Svaki student mora steći vještinu prepoznavanja struktura na preparatima kao i sposobnost korištenja relevantne anatomske nomenklature.
Sadržaj kolegija
Opća anatomija: osnovni principi osteologije, sindesmologije, miologije, angiologije i neurologije. Principi strukture organa. Struktura i funkcija seroznih membrana. Anatomska nomenklatura, glavne ravnine i osi u orijentaciji tijela.
Specijalna anatomija: sustavna i topografska anatomija gornjih i donjih ekstremiteta, lubanje, glave i vrata, prsa, trbuha i zdjelice. Morfologija mozga i leđne moždine.
Ishodi učenja kolegija
I. Kognitivno područje - znanje
Nakon završenog kolegija Anatomija, studenti bi trebali biti sposobni:
1. definirati i odabrati adekvatne ravnine i osi za anatomsku orijentaciju
2. opisati i objasniti raspored i položaj organa u tijelu, njihovu inervaciju i opskrbu krvlju
3. opisati, objasniti i povezati opće principe u strukturi organa s njihovom funkcijom
4. opisati i objasniti sustavnu i topografsku anatomiju gornjih i donjih ekstremiteta
5. definirati i objasniti strukturu i odnose kostiju glave
6. opisati i objasniti morfologiju središnjeg živčanog sustava
7. definirati, opisati i objasniti sustavnu i topografsku anatomiju glave i vrata
8. opisati i objasniti sustavnu i topografsku anatomiju prsnog koša, trbušne i zdjelične šupljine
9. demonstrirati i samoprocijeniti strukture ljudskog tijela na anatomskim preparatima
II. Psihomotorno područje - vještine
Nakon završenog kolegija Anatomija, studenti bi trebali steći vještinu prepoznavanja i demonstracije anatomskih struktura na kadeverima, kao i sposobnost izvođenja zaključaka o međusobnim odnosima pojedinih organa i struktura unutar određenih topografskih područja.
Izvođenje kolegija
Za praktične vježbe i seminare, studenti su obvezni pripremiti se unaprijed, jer su ovi dijelovi kolegija koncipirani kao "obrnuta učionica" (flipped classroom). Seminari i vježbe osmišljeni su kako bi studentima omogućili priliku za vježbanje prepoznavanja anatomskih struktura i raspravljanje o važnosti anatomskog znanja u njihovoj budućoj profesiji liječnika. Tijekom vježbi, nastavnik nadgleda i procjenjuje aktivno sudjelovanje studenata u izvođenju vježbi. Seminari zahtijevaju rasprave o određenim temama. Tijekom kolegija, znanje se kontinuirano procjenjuje putem pet periodičnih provjera znanja (kolokviji), od kojih se svaki sastoji od praktičnog dijela na preparatima i usmenog dijela. Satnica i sadržaj predmeta unaprijed su određeni nastavnim planom i programom.