Uvod u antropometriju. Antropometrijski instrumentarij i mjerenja. Primjena antropometrije: humana paleontologija, klinička primjena, forenzika, dizajn odjeće i opreme, biometrija. Kraniofacijalna antropometrija, antropometrijske točke, antropometrijski indeksi. Kraniofacijalne dimenzije u populacijskim istraživanjima. Kraniofacijalne dimenzije u kliničkim istraživanjima. Sekularni trend (akceleracija) kraniofacijalnih i drugih tjelesnih dimenzija. Izvođenje antropometrijskih mjerenja, računanje antropometrijskih indeksa, statistička obrada i analiza rezultata mjerenja. Izrada projektnih zadataka u grupi. Prezentacija rezutata.
Opće kompetencije koje će se razvijati na predmetu:
govorne i pisane komunikacijske vještine,
uporaba engleskog jezika,
korištenje informatičkih tehnologija,
sposobnost savladavanja novih vještina, samostalan i timski rad, kreativno razmišljanje i rješavanje problema.
Specifične kompetencije koje će se razvijati na predmetu
Nakon završenog programa predmeta studenti će biti sposobni:
odrediti položaj antropometrijskih točaka na glavi i licu,
izvoditi antropometrijsko mjerenje glave i lica pomoću mjernih instumenata,
izračunati razne antropometrijske indekse,
statistički obraditi i komentirati rezultate mjerenja
upotrebljavati stručnu terminologiju,
prikupiti stručnu literaturu i organizirati samostalan ili grupni rad,
integrirati znanja iz pojedinih nastavnih jedinica
1. Utkualp N, Ercan I. Anthropometric measurements Usage in Medical Sciences. BioMed Research International; 2015;404261 2. Yasas SN i sur. Application of Digital Anthropometry for Craniofacial Assessment. Craniomaxillofac Trauma Reconstruction 2014;7:101-107 2. Cole TJ. Secular trends in growth. Proceedings of the Nutrition Society 2000; 59:317-24. 3. Jantz RL, Meadows-Jantz L. Secular Change in Craniofacial Morphology. Am J Hum Biol 2000; 12:327-338 4. Sheenan MJ i Nachman MW. Morphological and population genomic evidence that human faces have evolved to signal individual identity. Nature Communications 2014 5. NCD Risk Factor Collaboration (NCD-RisC). A century of trends in adult human height. eLIFE 2016;5:e13410 6. Fudvoye J, Parent A-S. Secular trends in growth. Annales d'Endocrinologie 2017;78:88-91 7. Bagić I, Verzak Ž, Mehulić K. Prosudba kraniofacijalnih obilježja u osoba s Downovim sindromom. Acta Stomatol Croatica 2003; 37:415-20. 8. Komlos J, Lauderdale BE. The mysterious trend in American heights in the 20th century. Ann Hum Biol 2007 9. Saunders CL. Lejarraga H, del Ointo M. Assessment of head size adjusted for height: an anthropometric tool for clinician use based on Argentinian data. Ann Hum Biol 2006; 33:415-23 10. Buretić-Tomljanović A, Ristić S, Brajenović-Milić B i sur. Secular change in body height and cephalic index of Croatian medical students (University of Rijeka). Am J Phys Anthropol 2004; 123:91-6. 11. Buretić-Tomljanović A, Ostojić S, Kapović M. Secular change of craniofacial measures in Croatian younger adults. Am J Hum Biol 2006; 18:668-75. 12. Buretić-Tomljanović A, Giacometti J, Ostojić S, Kapović M. Sex-specific differences of craniofacial traits in Croatia: the impact of the environment in a small geographic area. Ann Hum Biol 2007; 34:296-314
Nastava se odvija u 2. semestru u obliku predavanja, vježbi, seminara i online aktivnosti. Predviđeno vrijeme trajanja nastave, uključujući individualni rad na rješavanju postavljenih problema, je 25 sati. Na kraju nastave održat će se završni ispit. Izvršavanjem svih nastavnih aktivnosti i pristupanjem završnom ispitu student stječe 1,5 ECTS bodova.
Obveze studenata/studentica
Studenti su dužni redovito izvršavati obveze koje se odnose na pohađanje nastave, rad u vježbaonici (praktikumu), sudjelovanje na seminarima te provjeru znanja (završni ispit).
Vrednovanje obveza studenata/studentica
Aktivnim sudjelovanjem u nastavi i izvršavanjem nastavnih zadataka iz kolegija “Antropometrija" student/studentica može maksimalno prikupiti 70 ocjenskih bodova (70%). Dodatnih 30 ocjenskih bodova (30%) student/studentica stječe na završnom ispitu.
Student može izostati s 30% predavanja ili vježbi isključivo zbog zdravstvenih razloga. Prisutnost na seminarima je OBAVEZNA, budući da ti oblici nastave uključuju prezentaciju rada studenta/studentice.
Ocjenske bodove student stječe aktivnim sudjelovanjem u nastavi i izvršavanjem postavljenih zadataka kako je prikazano u Tablici 2.
Tablica 2. Vrednovanje nastavnih aktivnosti
vrsta aktivnosti
max. ocjenskih bodova
prisutnost na predavanjima i seminarima
5
uredno obavljen praktični dio nastave (online aktivnost)
15
uredno obavljen praktični dio nastave (vježbe)
20
priprema prezentacije i izlaganje u grupi
30
završni ispit
30
ukupno
100
Izostanak s predavanja, vježbi ili seminara ne može se nadoknaditi.
Ako student izostane sa više od 30% nastave, bilo opravdano ili neopravdano, gubi mogućnost izlaska na završni ispit.
Završni ispit je pismeni, sadrži 20 pitanja s ponuđenim jednim ili dva točna odgovora, ili je potrebno odgovoriti opisno. Svako točno odgovoreno pitanje donosi 1,5 bodova. Nema negativnih bodova na testu. Ukoliko student ne riješi barem 50% testa (točno odgovoreno na 10 pitanja), nije prošao i mora test ponoviti (popravak). Način bodovanja završnog ispita prikazan je u tablici 3. Završni ispit se provoodi pismeno na platformi Merlin.
Maksimalno trajanje završnog ispita je 30 minuta.
Tablica 3. Vrednovanje rezultata na završnom ispitu
Postotak (%)
Broj točno odgovorenih pitanja
Ocjenski bodovi
90 - 100
18 - 20
24 - 30
75 - 89,9
15 - 17
21 - 23
60 – 74,9
12 - 13
18 - 20
50 – 59,9
10 - 11
15 – 16,5
< 50
<9
0
Da bi ostvario pravo izlaska na završni ispit student mora kroz nastavne aktivnosti prikupiti najmanje 35 ocjenskih bodova.
Ukoliko student ne prikupi minimum ocjenskih bodova tijekom nastave imat će jednu mogućnost popravka nakon završene redovite nastave.
Ukoliko student ni tada ne ostvari potreban broj bodova, još jednu mogućnost popravka imat će u redovitom ispitnom roku u rujnu.
Završna ocjena kolegija “Antropometrija” određuje se prema ukupnom zbroju ocjenskih bodova prikupljenih tijekom svih oblika nastave.
Kriterij konačnog ocjenjivanja sukladan je slijedećim kriterijima:
A (5) 90-100%, B (4) 75-89,99%, C (3) 60-74,99%, D (2) 50–59,99%, <50,0 % F(1).
Tablica 4. Sažetak svih aktivnosti u nastavi kolegija i bodovanje
Vrsta aktivnosti
Specifična aktivnost studenta
Bodovanje
maks.
Pohađanje nastave
- aktivno praćenje predavanja, seminara i vježbi
25
Online aktivnost
- individualno rješavanje problema (Merlin - lekcija)
15
PowerPoint prezentacija
- pretraživanje znanstvene literature i sadržaja na internetu, - - proučavanje literature,
- priprema prezentacije
- neophodna prethodna pripremljenost studenata
- sposobnost sažetog i jasnog prikaza
30
Završni ispit
objektivno mjerenje znanja provodi se:
zadacima višestrukog izbora
esejem
Završni ispit uključuje sadržaj cjelokupne nastave
30
Ukupno
100
Akademska čestitost
Očekuje se da će nastavnik poštivati Etički kodeks Sveučilišta u Rijeci, a studenti Etički kodeks za studente Sveučilišta u Rijeci.
Kontaktiranje sa nastavnicima
Nastavnik je svakodnevno dostupan putem aplikacije INP MedRi, platforme Merlin (poruke) ili e-mail adrese (alenabt@medri.uniri.hr) za sva pitanja koja se tiču nastave, izrade prezentacije i/ili ispita.
Informiranje o predmetu
Studentima su detaljne informacije o sadržaju predmeta te svi nastavni materijali dostupni na mrežnim stranicama (Merlin - https://moodle.srce.hr ).
Očekivane opće kompetencije studenata pri upisu predmeta
Očekuje se da se studenti koriste računalnim programima (Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft Power Point), te da se aktivno služe jednim stranim jezikom (težište je na engleskom jeziku zbog dostupne literature).