Course
Kroz predavanja, seminare i vježbe potrebno je usvojiti najsuvremenije temeljne osnove i principe forenzičke psihijatrije i prava. Ciljevi predmeta za studente je steći uvid u osobitosti populacije koja se zbog različitih okolnosti nalazi u uvjetima ograničene slobode te društvene restrikcije i prisile .Studenti će se temeljno upoznati sa Zakonom o zaštiti osoba sa duševnim smetnjama i ostalim zakonima koji reguliraju postupanje prema osobama s duševnim smetnjama u kontekstu odgovornosti,represivnih mjera i terapijskih intervencija . Studenti će steći uvid u osobitosti forenzičke te penalne populacije kao i u mogućnosti njihove terapije u uvjetima prisile. Modeli upravljanja sustavom koji sadrži prisilne odredbe zadržavanja i liječenja vrlo su složeni i usklađeni s međunarodnim konvencijama i zakonima o zaštiti ljudskih prava. Studenti će se upoznati s nužnim etičkim, zakonskim, metodološkim principima i algoritmima tretmana, te također s mehanizmima procjene rizika i upravljanja rizicima u RH i u međunarodnoj perspektivi s osvrtom na specifičnosti vezane uz transkulturalnost i migracije.
- Šendula Jengić, Vesna; Bošković, Gordan. Nasilje i kriminalni recidivizam u tijeku forenzičkog tretmana. Medica jadertina. 1-2 (2002), 32; 5-16
- Šendula-Jengić, Vesna; Bošković, Gordan. Forenzički značaj "drugih, težih duševnih smetnji". Zbornik Pravnog fakulteta Sveučilišta u Rijeci. 22 (2001), 2; 635-654
- Šendula-Jengić, Vesna; Dujmić, Slavko; Bošković, Gordan. Fenomenološka obilježja bolesnika s intrahospitalnim suicidom. Medica jadertina. 6 (1996), 1-4; 21-39
- Šendula-Jengić, Vesna; Bošković, Gordan; Dujmić, Slavko. Terapijski izlazi - ograničenja u predikciji opasnosti i rizika. Socijalna psihijatrija. 27 (1999), 1; 80-90
- Šendula-Jengić, Vesna; Bošković, Gordan; Dujmić, Slavko; Sever, Boris; Rakić, Siniša. Ustanova s visokom razinom sigurnosti u forenzičkom tretmanu - strah ili realna potreba. Socijalna psihijatrija. 26 (1998), 1; 123-126
- Šendula-Jengić, V. (2008) „Kriminogene specifičnosti psihotičnih počinitelja kaznenog djela“. Disertacija
- Frančišković, T., Moro, Lj., i sur. Psihijatrija. Zagreb: Medicinska Naklada. 2009. (odabrana poglavlja)
- Turković K, Dika M, Goreta M, Đurđević Z. Zakon o zaštiti osoba s duševnim smetnjama. Zagreb: Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Psihijatrijska bolnica Vrapče. 2002.
Napomena: literatura dostupna u stručnoj knjižnici Županijske specijalne bolnice Insula.
- Horvatić Ž. Elementarna kriminologija. Zagreb: Školska knjiga. 1994.
- Priručnik za zatvorenike. Zagreb: Ministarstvo pravosuđa. Uprava za zatvorski sustav. https://gov.hr/UserDocsImages/Moja%20uprava/Priru%C4%8Dnik%20za%20zatvorenike.pdf
- Nedopil, N. Prognosen in der Forensischen Psychiatrie-ein Handbuch für die Praxis. Pabst, Lengreich, 2005
- Salize, H.J., Dressing, H. Placement and Treatment of Mentally Disordered Offenders - Legislation and practise in the Europeran Union. Pabst Science Publishers, Lengreich, 2005
- Graham J. Towl, Louisa Snow, Martin McHugh. Suicide in Prisons. Oxford: Blackwell Publishers Ltd. 2002
- Heinze M, Fuchs Th, Reischies FM (Hg.) Willensfreiheit – eine Illusion? Lengerich: Pabst Science Publishers. 2006
- Broome MR, Bortolotti L. Psychiatry as Cognitive Neuroscience – Philosophical Perspectives. Oxford: Oxford University Press. 2009
- Dinesh Bhugra, Kamaldeep Bhui ,Textbook of Cultural Psychiatry Cambridge Univ. 2007
- Šendula-Jengić, V., Jonovska, S., Bošković, G., Šendula-Pavelić, M. The Influence of Temperament and Character of Psychotic Individuals on the Possibility of Committing Criminal Offences. Collegium Antropologicum 32 (2008) 4: 1179-1187
- Folnegović-Šmalc, V. Ljubin, T., Uzun, S., Šendula-Jengić, V. Prisilna hospitalizacija u dvije psihijatrijske ustanove različitih gravitirajućih područja, šest mjeseci nakon implementacije Zakona o zaštiti osoba s duševnim smetnjama. Društvena istraživanja. 45 (2000), 1; 103-113
- Šendula-Jengić, V., Bošković, G., Dodig., Weiner-Črnja, M. Neke specifičnosti autodestruktivnog ponašanja kod bolesnika na forenzičkom tretmanu. Psychiatria Danubina. 16 (2004), 2; 29-41
- Goreta, Miroslav; Peko-Čović, Ivana; Megerle, Ana; Šendula-Jengić, Vesna. Novo hrvatsko zakonodavstvo i psihijatrija. Socijalna psihijatrija. 27 (1999), 1-2; 40-45
Napomena: literatura većim dijelom dostupna u stručnoj knjižnici Županijske specijalne bolnice Insula.
Prisutnost na predavanjima i seminarima (najmanje 80%).
Ocjenjivanje studenata vršit će se prema Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci.
Rad studenta na kolegiju vrednuje se i ocjenjuje tijekom nastave i na završnom ispitu. Ukupan postotak uspješnosti studenta tijekom nastave čini do 50% ocjene, a na završnom ispitu 50% ocjene.
Praćenje rada studenata | |||||||||
| Pohađanje nastave | 5% | Aktivnost u nastavi | 10% | Seminarski rad | 35% | Eksperimentalni rad |
| ||
| Pismeni ispit | 25% | Usmeni ispit | 25% | Esej |
| Istraživanje |
| ||
| Projekt |
| Kontinuirana provjera znanja |
| Referat |
| Praktični rad |
| ||
Learning outcomes
Nabrojati i opisati najčešće dijagnostičke i sindromalne razine forenzičke populacije te rizične faktore vezane uz populaciju osuđenika, nabrojati i opisati klinička stanja koja su vezana uz povećan rizik od počinjenja protupravnih djela.
Learning outcomes
Opisati koncepte graničnih stanja, objasniti probleme kontrole impulsa i afektivne regulacije u kontekstu kriminogenog ponašanja, nabrojati granična stanja s povećanim kriminogenim potencijalom.
Learning outcomes
Navesti i opisati zakonske propise Republike Hrvatske koji reguliraju postupanje s osobama koje imaju duševne smetnje te obveze zdravstvenih djelatnika iz pravnog, medicinskog i etičkog aspekta, nabrojati i izložiti osnove pravne regulative i medicinskih etičkih načela u postupanju s trajno ili privremeno duševno oboljelim osobama, upoznati se s institutima poslovne sposobnosti te elementima iz obiteljskog zakona.
Learning outcomes
Navesti osnovna načela forenzičkog tretmana, opisati strukturu terapijskog programa i intervencija te evaluacije, opisati osnove i tijek forenzičkog psihijatrijskog tretmana.
Learning outcomes
vesti i objasniti modalitete postupanja s forenzičkom populacijom i populacijom osuđenika iz interdisciplinarne perspektive psihijatrije, psihologije i prava.
Learning outcomes
Navesti dijagnostičke i pravne aspekte ovisnosti, razložiti ulogu alkohola i opojnih droga u kriminalitetu kao i s terapijskim intervencijama koje se primjenjuju u kliničkom i penalnom okruženju.
Learning outcomes
Navesti moguće uloge liječnika kao svjedoka u kaznenom i/ili građanskom postupku, analizirati prava i obveze liječnika u takvom postupku te vezana etička pitanja.
Learning outcomes
Navesti i opisati određene koncepte i značenja rane psihotraume u psihološkom i psihoseksualnom razvoju pojedinca te objasniti njenu ulogu u odnosu počinitelja odnosno žrtve kaznenog djela.
Learning outcomes
Definirati kriminalni recidivizam, detektirati individualne čimbenike kriminalnog recidivizma, te navesti raspoložive postupke prevencije.
Learning outcomes
Navesti i diskutirati o sličnostima i različitostima u forenzičkoj psihijatrijskoj praksi u Europi i svijetu, navesti osnovne različitosti u forenzičkoj psihijatrijskoj praksi.
Learning outcomes
Kroz praktične vježbe nadopuniti znanja o konceptima graničnih stanja, problemima kontrole impulsa i afektivne regulacije u kontekstu kriminogenog ponašanja, te graničnim stanjima s povećanim kriminogenim potencijalom.
Learning outcomes
Kroz praktične vježbe nadopuniti znanja o osnovnim načelima forenzičkog tretmana, strukturi terapijskog programa, intervenciji i evaluaciji, te osnovama i tijeku forenzičkog psihijatrijskog tretmana.
Learning outcomes
Kroz praktične vježbe nadopuniti znanja o dijagnostičkim i pravnim aspektima ovisnosti, ulozi alkohola i opojnih droga u kriminalitetu kao i terapijskim intervencijama koje se primjenjuju u kliničkom i penalnom okruženju.
Learning outcomes
Kroz praktične vježbe nadopuniti znanja o mogućim ulogama liječnika kao svjedoka u kaznenom i/ili građanskom postupku, pravima i obvezama liječnika u takvom postupku te vezanim etičkim pitanja.
Learning outcomes
Kroz praktične vježbe nadopuniti znanja o konceptima i značenjima rane psihotraume u psihološkom i psihoseksualnom razvoju pojedinca te njenoj ulozi u odnosu počinitelja odnosno žrtve kaznenog djela.
Learning outcomes
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o najčešćim dijagnostičkim i sindromalnim razinama forenzičke populacije, rizičnim faktorima vezanima uz populaciju osuđenika, te kliničkim stanjima koja su vezana uz povećan rizik od počinjenja protupravnih djela.
Learning outcomes
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o konceptima graničnih stanja, problemima kontrole impulsa i afektivne regulacije u kontekstu kriminogenog ponašanja, te graničnim stanjima s povećanim kriminogenim potencijalom.
Learning outcomes
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o zakonskim propisima Republike Hrvatske koji reguliraju postupanje s osobama koje imaju duševne smetnje te obveze zdravstvenih djelatnika iz pravnog, medicinskog i etičkog aspekta, osnovama pravne regulative i medicinskih etičkih načela u postupanju s trajno ili privremeno duševno oboljelim osobama, te institutima poslovne sposobnosti i elementima iz obiteljskog zakona.
Learning outcomes
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o osnovnim načelima forenzičkog tretmana, strukturi terapijskog programa, intervenciji i evaluaciji, te osnovama i tijeku forenzičkog psihijatrijskog tretmana.
Learning outcomes
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o modalitetima postupanja s forenzičkom populacijom i populacijom osuđenika iz interdisciplinarne perspektive psihijatrije, psihologije i prava.
Learning outcomes
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o dijagnostičkim i pravnim aspektima ovisnosti, ulozi alkohola i opojnih droga u kriminalitetu kao i terapijskim intervencijama koje se primjenjuju u kliničkom i penalnom okruženju.
Learning outcomes
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o mogućim ulogama liječnika kao svjedoka u kaznenom i/ili građanskom postupku, pravima i obvezama liječnika u takvom postupku te vezanim etičkim pitanja.
Learning outcomes
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o konceptima i značenjima rane psihotraume u psihološkom i psihoseksualnom razvoju pojedinca te njenoj ulozi u odnosu počinitelja odnosno žrtve kaznenog djela.
Learning outcomes
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o pojmu kriminalnog recidivizma, individualnim čimbenicima kriminalnog recidivizma, te raspoloživim postupcima prevencije.
Learning outcomes
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o sličnostima i različitostima u forenzičkoj psihijatrijskoj praksi u Europi i svijetu.
| Academic year | |
|---|---|
| 2023/2024 | [Download] |