Course
Ciljevi predmeta: Usvajanje teorijskog i praktičnog znanja iz područja endokrinologije i dijabetologije: definicija, patofiziologija, klasifikacija, epidemiologija, dijagnostika, klinička slika s osvrtom na mikrovaskularne i makrovaskularne komplikacije, suvremena terapija šećerne bolesti ovisno o tipu bolesti i spolu. Poseban naglasak će biti usmjeren na izrazito povećan broj oboljelih u dječjoj i odrasloj populaciji zadnjih desetljeća u svijetu i kod nas. Nagli porast broja oboljelih i makrovaskularnih komplikacija prisiljava cjelokupni zdravstveni sustav na prevenciju njihovog razvoja s obzirom na njihov utjecaj na kardiovaskularni mortalitet. Dobivanje znanja i vještina o prevenciji i ranoj dijagnostici bolesti uz rano i agresivno liječenje omogućava u populaciji život i rad u različitim životnim uvjetima i stanjima prilagođenog dobi i spolu bolesnika. Prepoznavanje simptoma i znakova akutnih i kroničnih komplikacija, te planiranje i analiza specifične laboratorijske dijagnostike radi otkrivanja bolesti (OGTT test, HbA1c, inzulin, C peptid, HOMA indeks) šećerne bolesti. Shodno dobivenim rezultatima primjena terapijskih smjernica za liječenje bolesti ovisno o dobu i spolu bolesnika. Fokusiranje na posebnim oblicima bolesti u različitim fiziološkim stanjima stanjima kao što je trudnoća. Usvajanje pojmova rodne ravnopravnosti u dijagnostici i liječenju šećerne bolesti.
Očekivani ishodi učenja: Područja i teme iz područja endokrinologije i dijabetologije uključene u ovaj predmet definirana su katalogom znanja i vještina koje student mora steći. Na razini opće kompetencije su znanja i vještine za prepoznavanja kliničke slike i postavljanja sumnje na šećernu bolest s naglaskom na razumjevanje različitih karaketristika bolesti ovisno o spolu. Prepoznavanje specifičnih obilježja bolesti skladno dobi i spolu. Razumjevanje različitosti pojavnosti različitih kliničkih slika shodno rodnoj ravnopravnosti. Sudjelovanje u prepoznavanju problema dijabetesa kao javnozdravstenog problema u društvu poštujući načela rodne ravnopravnosti.
I. Kognitivna domena – znanje: 1.Navesti i opisati simptome i fizikalne znakove šećerne bolesti tip 1 i 2, te drugih povezanih endokrinoloških bolesti s obzirom na spol. 2.Razlikovati difencijalnu dijagnozu tipova šećerne bolesti s rodnom perspektivom. 3.Povezati poremećaje laboratorijskih nalaza sa simptomima bolesti i budućim liječenjem s obzirom na spol. 4.Prepoznati i procijeniti parametre regulacije šećerne boolesti prilagođeno dobi, spolu i poslu kojeg bolesnik. 5.Integirati znanja i prikazati razvoj suvremenih tehnologija u praćenju i liječenju bolesti prilagođenog spolu (period trudnoće). II. Psihomotorička domena - vještine 1. Uočiti vodeće simptome bolesti unutarnjih organa 2. Diferencijalna dijagnoza pridruženih bolesti češće prisutnih u pojedinim spolnim i dobnim skupinama. 3. Priprema za sudjelovanje u timskom, interdisciplinarnom i multidisciplinarnom radu. 4. Pokretanje javnozdravstvenih poziva sukladno spolnoj i dobnoj različitosti prihvaćanja problema otkrivanja i praćenja bolesti. Opći okvirni sadržaj predmeta: Uvod u dijabetologiju. Epidemiologija i patofiziologija tipa 1 i 2 šećerne bolesti. Klasifikacija. Osnovni simptomi i znakovi bolesti. Suvremena dijagnostika otkrivanja bolesti, te dijagnostika akutnih i kroničnih komplikacija uz njihovo zbrinjavanje. Terapijski algoritmi liječenja. Usklađivanje svakodnevnog života i navika (prekomjerno unošenje hrane, alkohol) s vrstama liječenja uz pomoć samokontrole glikemije. Prilagodba liječenja ovisno o periodima života - adolescencija, trudnoća, starija životna dob ili u određenim situacijama kao što su operativni zahvati ili prekomjerna tjelesna aktivnost. |
Organizacija nastave: Nastava se održava u obliku predavanja, seminara i kliničkih vježbi.
| 1. Ivančević Ž i ostali. ur. Harrison: Principi interne medicine: priručnik. 4. hrv. izd., prema 19. am. izd. Split: Placebo; 2019. e-izdanje dostupno na: www.hemed.hr, registracija sa emailom: ime.prezime@student.uniri.hr |
2. Ivančević Ž i ostali. ur. MSD priručnik dijagnostike i terapije. 3. hrv. izd., prema 20. am. izd. Split: Placebo; 2020. e-izdanje dostupno na: www.hemed.hr, registracija sa emailom: ime.prezime@student.uniri.hr
1.Harrison’s Principles of Internal Medicine,21th Edition. The McGraw-Hill Companies: USA, 2022.
2.Holt et all:Textbook of Diabetes, 5th 2017, Blackwell Publishing
Studenti su obvezni redovito i aktivno sudjelovati u nastavi u skladu s izvedbenim nastavnim planom. Obvezni su sudjelovati u svim predviđenim oblicima provjere znanja i praktičnih vještina.
Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci, te prema Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci (usvojenom na Fakultetskom vijeću Medicinskog fakulteta u Rijeci). Rad studenata vrednovat će se i ocjenjivati tijekom izvođenja nastave, te na završnom ispitu. Od ukupno 100 bodova, tijekom nastave student može ostvariti 70 bodova, a na završnom ispitu 30 bodova. Ocjenjivanje studenata vrši se primjenom ECTS (A-E) i brojčanog sustava (1-5). Ocjenjivanje u ECTS sustavu izvodi se apsolutnom raspodjelom, te prema diplomskim kriterijima ocjenjivanja.
Od maksimalnih 70 ocjenskih bodova koje je moguće ostvariti tijekom nastave, student mora sakupiti minimum od 40 ocjenskih bodova da bi pristupio završnom ispitu. Studenti koji sakupe manje od 40 ocjenskih bodova imat će priliku za jedan popravni međuispit te, ako na tom međuispitu ispitu zadovolje, moći će pristupiti završnom ispitu. Studenti koji sakupe između 40 i 49,9 ocjenskih bodova (FX ocjenska kategorija) imaju pravo izaći na završni ispit, koji se tada smatra popravnim ispitom i ne boduje se, i u tom slučaju završna ocjena može biti jedino dovoljan 2E (50%). Studenti koji sakupe 39,9 i manje ocjenskih bodova (F ocjenska kategorija) moraju ponovno upisati kolegij.
Ocjenske bodove student stječe aktivnim sudjelovanjem u nastavi, izvršavanjem postavljenih zadataka i izlascima na međuispite na sljedeći način:
I. Tijekom nastave vrednuje se (maksimalno do 70 bodova): a) pohađanje nastave do 5 bodova b) aktivnost u nastavi do 10 bodova c)seminarski rad do 30 bodova d)kontinuirana provjera znanja do 10 bodova e)praktični rad do 15 bodova
II obvezni test (pismeni + usmeni) maksimalno do 30 bodova
|
| Academic year | |
|---|---|
| 2023/2024 | [Download] |