Course
Kolegij Epigenetika u zdravlju i bolesti je izborni predmet na 3. godini Integriranog preddiplomskog i diplomskog sveučilišnog studija Medicina, a sastoji se od 5 sati predavanja i 20 sati seminara.
Cilj kolegija je opisati i objasniti osnove epigenetike, mehanizme epigenetske regulacije te ulogu epigenoma u razvoju različitih bolesti i poremećaja kroz formu kritičke evaluacije i rasprave o aktualnim znanstvenim člancima u obliku Journal Club sastanaka.
Sadržaj predmeta:
S ciljem ostvarivanja ishoda učenja, nastava je organizirana u predavanja i seminare:
PREDAVANJA:
P1 Uvod u epigenetiku: osnovni koncept i povijesni razvoj. Povezanost genoma i epigenoma.
P2 Mehanizmi epigenetskih modifikacija: DNA metilacija, histonske modifikacije, remodeliranje kromatina, nekodirajuće RNA molekule.
P3 Nasljeđivanje epigenetičke informacije: nasljeđivanje uzorka metilacije DNA, nasljeđivanje histonskih oznaka, replikacija kromatina.
P4 Epigenetska kontrola genske ekspresije. Eksperimentalni pristupi istraživanju epigenoma.
P5 Poremećaji genomskog upisa. Promijene epigenoma u zdravlju i bolesti.
SEMINARI:
S1 Uvodni seminar: Upute za korištenje baza za pretraživanje znanstvenih članaka. Princip odabira znanstvenog istraživanja za prezentaciju. Podjela tema.
S2 Journal Club tema 1: Utjecaj starenja na epigenom
S3 Journal Club tema 2: Utjecaj okolišnih čimbenika na epigenom
S4 Journal Club tema 3: Epigenetika i razvoj bolesti i poremećaja
S5 Journal Club tema 4: Epigenetika i prevencija i liječenje bolesti
ISHODI UČENJA ZA PREDMET:
Pristup poučavanju temeljen je na ishodima učenja koji određuju što će studenti biti u stanju učiniti nakon što ispune sve obveze i zahtjeve kolegija.
I. KOGNITIVNA DOMENA – ZNANJE
1. Opisati i objasniti strukturu epigenoma, uključujući DNA metilaciju, modifikacije histona, remodeliranje kromatina i nekodirajuće RNA molekule
2. Opisati i objasniti funkciju epigenoma, uključujući regulaciju genske transkripcije i njenu povezanost s genomom
3. Opisati osnovna epigenetička načela te ulogu epigenetskih varijacija u zdravlju i bolesti
4. Dati primjere medicinskih stanja i bolesti uzrokovanih promjenama u epigenomu
5. Procijeniti primjenjivost epigenomike na dijagnostiku, liječenje ili praćenje bolesti
6. Usporediti različite metode istraživanja epigenoma u kontekstu ljudskog zdravlja i bolesti
7. Povezati prethodno stečeno znanje iz biologije stanice, genetike i molekularne biologije te ga primijeniti na razinu genoma cijelog organizma.
II.PSIHOMOTORIČKA DOMENA – VJEŠTINE
1. Samostalno pretraživati dostupne literaturne baze podataka (PubMed, Scopus, Web of Science, ScienceDirect…)
2. Pismeno i usmeno prezentirati rezultate provedenih epigenetičkih istraživanja prema strukturiranim pitanjima
3. Kritički prosuđivati utjecaj starenja i okolišnih čimbenika na promjenjivost epigenoma
4. Kritički prosuđivati ulogu epigenoma u prevenciji i/ili liječenju bolesti i poremećaja
5. Aktivno raspravljati i kritički komentirati provedena istraživanja uloge epigenoma u kontekstu ljudskog zdravlja i bolesti
6. Argumentirati prednosti i nedostatke provedenih istražavanja epigenoma u kontekstu ljudskog zdravlja i bolesti
Izvođenje nastave:
Nastava se izvodi u obliku predavanja i seminara.
Sva su predavanja koncipirana kao interaktivna komunikacija između predavača i studenata, uz rješavanje problemskih zadataka te aktivno i kritičko promišljanje svake od navedenih tema.
Seminari se izvode u obliku Journal Club rasprave (osim uvodnog seminara). Zadane su 4 različite Journal Club teme, a svaka se obrađuje s određenim brojem znanstvenih članaka, ovisno o broju upisanih studenata. Svaki student prezentira jedan znanstveni članak koji samostalno odabire, a aktivno se uključuje u raspravu svih prezentiranih istraživanja.
Izvođenje seminara S2-S5 uključuje:
1. Samostalno pretraživanje dostupnih znanstvenih članaka na zadanu temu i argumentirani odabir članka.
2. Pismenu prezentaciju odabranog istraživanja s jasnim i sažetim prikazom ciljeva, rezultata i zaključaka.
3. Usmenu prezentaciju odabranog istraživanja.
4. Grupnu raspravu o prezentiranom istraživanju.
1. Radni materijali koji će studentima biti podijeljeni tijekom nastave
2. Epigenetic influence and disease [Internet]. Nature Education; c2014. [cited 2020 Jul 10]. Available from: https://www.nature.com/scitable/topicpage/epigenetic-influences-and-disease-895/
3. Learn.Genetics [Internet]. Genetic Science Learning Center; University of Utah; c2020. [cited 2020 Jul 10]. Available from: https://learn.genetics.utah.edu/content/epigenetics/
4. Bitesize Bio [Internet]. Science Squared; c2020. A Crash Course in Epigenetics Part 1-Part4. 2012 Jun [cited 2020 Jul 10]. Available from: https://bitesizebio.com/8807/a-crash-course-in-epigenetics-part-1-an-intro-to-epigenetics/
5. Gall Trošelj K, Novak Kujundžić R, Grbeša I. Epigenetika i fiziologija gena. Medicina Fluminensis. 2009;45:127-135.
Studenti su dužni redovito izvršavati obveze koje se odnose na pohađanje nastave, aktivno sudjelovanje na seminarima i predavanjima te na provjeru znanja na završnom ispitu.
Osnovne obveze studenta uključuju obvezno pohađanje svih oblika nastave te pripremu i aktivno sudjelovanje na istima. Nadalje, sve obavijesti o provođenju kolegija, kao i nastavni materijali bit će dostupni na sustavu za e-učenje Merlin, a obveza studenata je pravovremeno informiranje o izvedbenom nastavnom planu kolegija, odnosno svim relevantnim informacijama iznesenim u njemu. Rad studenata vrednovat će se i ocjenjivati tijekom izvođenja nastave te na završnom ispitu.
Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci, te prema Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci (usvojenog na Fakultetskom vijeću Medicinskog fakulteta u Rijeci). Ocjenjivanje studenata vrši se primjenom ECTS bodovnog (%, A-F) i brojčanog sustava ocjenjivanja (1-5).
Rad studenata vrednovat će se i ocjenjivati tijekom izvođenja nastave, te na završnom ispitu. Od ukupno 100 bodova, tijekom nastave student može ostvariti do 70 bodova, a na završnom ispitu do 30 bodova.
Tijekom nastave evaluirat će se izrada sažete pismene prezentacije odabranog istraživanja za Journal Club seminar (najviše 20 ocjenskih bodova), Power Point prezentacija za usmeno izlaganje odabranog istraživanja za Journal Club seminar (najviše 20 ocjenskih bodova) te usmeno izlaganje i aktivna rasprava na Journal Club seminaru (najviše 30 ocjenskih bodova). Da bi ostvario pravo izlaska na završni ispit student mora kroz nastavne aktivnosti prikupiti najmanje 35 ocjenskih bodova. Ukoliko student ne prikupi potreban minimum ocjenskih bodova tijekom nastave imat dodatnu mogućnost popravka nakon završene redovite nastave.
Završni ispit je pismeni ispit koji nosi najviše 30 ocjenskih bodova, a sadrži 20 pitanja s ponuđenim jednim ili dva točna odgovora. Svako točno odgovoreno pitanje donosi 1,5 bod te je raspon mogućih osvojenih ocjenskih bodova 15-30. Kriterij za dobivanje ocjenskih bodova je 50% točno riješenih pitanja (ukoliko student odgovori točno na manje od 10 pitanja, mora ponoviti test). Završni ispit se provodi pismeno putem platforme Merlin. Maksimalno trajanje završnog ispita je 30 minuta.
Konačna ocjena kolegija određuje se prema ukupnom zbroju ocjenskih bodova ostvarenih tijekom nastave i na završnom ispitu:
| Aktivnost | Maksimalni ocjenski bodovi |
Vrednovanje tijekom nastave – Journal club seminar: Pismena prezentacija Power Point prezentacija Usmeno izlaganje |
20 20 30 |
| Završni ispit | 30 |
| Ukupno | 100 |
Ocjenjivanje u ECTS sustavu vrši se na temelju konačnog uspjeha i prevodi se u brojčani sustav ocenjivanja na sljedeći način:
| % ostvarenih o.b. | ECTS ocjena | Brojčana ocjena |
| 90 - 100 | A | izvrstan (5) |
| 75 - 89,9 | B | vrlo dobar (4) |
| 60 - 74,9 | C | dobar (3) |
| 50 - 59,9 | D | dovoljan (2) |
| 0 - 49,9 | F | nedovoljan (1) |
Akademska čestitost
Očekuje se da će nastavnik poštivati Etički kodeks Sveučilišta u Rijeci, a studenti Etički kodeks za studente Sveučilišta u Rijeci.
Dostupnost nastavnih sadržaja
Svi nastavni sadržaji nalaze se na sustavu za digitalno administriranje kolegija ‘Merlin’, kao i dijelom u okviru INP-aplikacije Medicinskog fakulteta.
Kontaktiranje s nastavnicima
Nastavnici su svakodnevno tijekom radnog vremena dostupni putem e-mail adresa (dostupnim na web stranicama Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci) za sva pitanja koja se tiču nastave. Konzultacije su moguće prema potrebi i dogovoru, online putem digitalne platforme MS-Teams ili uživo na Medicinskom fakultetu.
Learning outcomes
• definirati epigenom
• opisati i objasniti strukturu epigenoma
• objasniti razlike između genoma i epigenoma
Learning outcomes
• nabrojiti mehanizme epigenetskih modifikacija
• razlikovati pojedine mehanizme epigenetskih modifikacija
• opisati i objasniti pojedine mehanizme epigenetskih modifikacija
Learning outcomes
• razlikovati mehanizme nasljeđivanja epigenetičke informacije
• opisati i objasniti mehanizme nasljeđivanja epigenetičke informacije
Learning outcomes
• opisati i objasniti funkciju epigenoma u kontekstu regulacije genske ekspresije
• opisati načine kontrole genske ekspresije epigenetskim mehanizmima
• razlikovati eksperimentalne pristupe istraživanju epigenoma
Learning outcomes
• opisati ulogu epigenetskih varijacija u zdravlju i bolesti
• dati primjere medicinskih stanja i bolesti uzrokovanih promjenama u epigenomu
Learning outcomes
• samostalno pretraživati literaturne baze podataka (PubMed, Scopus, Web of Science, ScienceDirect…)
• procijeniti primjenjivost epigenomike na dijagnostiku, liječenje ili praćenje bolesti
• usporediti različite metode istraživanja epigenoma u kontekstu ljudskog zdravlja i bolesti
Learning outcomes
• pismeno i usmeno prezentirati rezultate provedenih epigenetičkih istraživanja prema strukturiranim pitanjima
• kritički prosuđivati utjecaj starenja na promjenjivost epigenoma
• aktivno raspravljati i kritički komentirati provedena istraživanja utjecaja starenja na epigenom
• argumentirati prednosti i nedostatke provedenih istražavanja utjecaja starenja na epigenom
Learning outcomes
• pismeno i usmeno prezentirati rezultate provedenih epigenetičkih istraživanja prema strukturiranim pitanjima
• kritički prosuđivati utjecaj okolišnih čimbenika na promjenjivost epigenoma
• aktivno raspravljati i kritički komentirati provedena istraživanja utjecaja okolišnih čimbenika na epigenom
• argumentirati prednosti i nedostatke provedenih istražavanja utjecaja okolišnih čimbenika na epigenom
Learning outcomes
• pismeno i usmeno prezentirati rezultate provedenih epigenetičkih istraživanja prema strukturiranim pitanjima
• kritički prosuđivati ulogu epigenoma u razvoju bolesti i poremećaja
• aktivno raspravljati i kritički komentirati provedena istraživanja uloge epigenoma u razvoju bolesti i poremećaja
• argumentirati prednosti i nedostatke provedenih istražavanja uloge epigenoma u razvoju bolesti i poremećaja
Learning outcomes
• pismeno i usmeno prezentirati rezultate provedenih epigenetičkih istraživanja prema strukturiranim pitanjima
• kritički prosuđivati ulogu epigenoma u prevenciji i/ili liječenju bolesti i poremećaja
• aktivno raspravljati i kritički komentirati provedena istraživanja uloge epigenoma u prevenciji i/ili liječenju bolesti i poremećaja
• argumentirati prednosti i nedostatke provedenih istražavanja uloge epigenoma u prevenciji i/ili liječenju bolesti i poremećaja
| Academic year | |
|---|---|
| 2022/2023 | [Download] |